Verslag van een camperreis door Andalusie van 17 juni 2013 tot en met 27 juni 2013

Dag 1 – 17 juni:
Bij aankomst op vliegveld stond Frank van SpanjeCamper ons al op te wachten op de afgesproken plaats. Vanwege kleine reparatie aan de camper, zou deze in loop van de middag klaar zijn. Frank heeft alle bagage alvast meegenomen, en ons op het mooie strand van zijn vriend Paco in Fuengirola afgeleverd. (strandstoelen en parasol waren reeds betaald)
Nadat hij met de camper terug kwam, en alles had uitgelegd, zijn wij volgens plan gedeeltelijk langs de kustweg naar onze 1e overnachting op Camping Tarifa gereden.
Waar het nog rustig was en we ons eigen plaatsje mochten uitzoeken.

Dag 2 – 18 juni:Tarifa
Na ons ontbijt bij restaurant van camping (moesten nog boodschappen doen), zijn we naar Gibraltar gereden, door het drukke grensverkeer en moeite met vinden van juiste parkeerplek, zijn we dit staatje niet in geweest, maar wel de indruk van op gedaan.
Bezoek aan de sfeervolle plaats Tarifa, met leuke winkels, knusse restaurants, en de grote verscheidenheid van bewoners en toeristen, vanaf de prachtige oude stadsmuur met uitzicht over de haven en de zee, kon je Marokko zowat aanraken.
In namiddag met bewondering vanaf het strand, gekeken naar de vele honderden kite surfers welke vanwege de wind dit gedeelte van de Costa de la Luz jaarlijks bezoeken.
De vele windmolens in deze regio geven wel aan dat er altijd wind is.

Dag 3 – 19 juni:Vejer de la Fronterra
Vertrek richting Cadiz, via de mooie en rustige kust bij Barbate en het natuurpark gereden,waar we getuige waren van een grote militaire oefening op land en op zee.
Het 1e witte dorp op onze route was Vejer de La Fronterra, in dit hooggelegen dorp, met een goede parkeerplaats aan het begin van het dorp, had je prachtige vergezichten naar de lager gelegen vlakten en landerijen.
Heerlijke slenteren in de (soms steile) straatjes en pleintjes, met winkeltjes ateliers en eethuisjes.
De vele grootschalige projecten met honderden zonnepanelen vielen ons op.
Tegen de avond aankomst op camping Las Dunas in El Puerto de Santa Maria, deze plaats ligt op het vaste land tegenover de stad Cadiz, welke op een schiereiland ligt.

Dag 4 – 20 juni:Cadiz
In de morgen een stevige wandeling naar de haven, waar de veerdiensten vertrekken naar Cadiz, deze catamaran sneldiensten brengen je binnen 20 minuten naar deze oude stad met zijn mooie kathedraal, pleinen en winkelstraten, na de late lunch op een van de vele terrassen, weer de veerboot terug naar El Puerto de Santa Maria, waar we deze dag afsloten op het grote zandstrand met onze leesboeken.

Dag 5 – 21 juni:
Vandaag een tochtje in de regio Jerez de la Frontera langs de kust richting het Nationale park Donana, hier zijn we echter niet terecht gekomen, want onderweg zijn we door het gebied van Chipiona met bloemkwekers en handelaren gereden naar het schattige Sanlucar de Barrameda, met zijn markthal en gezellige dorpsplein.
Daar inkopen gedaan en onderweg de lunch in de camper klaargemaakt aan het rustige strand van Chipiona.

Dag 6 – 22 juni:Arcos de la Fronterra
Deze zaterdag gaan we ons door de bergen verplaatsen, via Jerez de la Frontera (laten we links liggen, wij hebben deze stad ooit eerder bezocht) naar Arcos de la Frontera het 2e witte dorp voor een koffie pauze, de camper moet je beneden op parkeerplaats laten, en via trappen bereik je het dorp, hier ook een wandeling door de steile straatjes gemaakt, en genoten van het uitzicht.
De rit ging verder langs de meren bij Bornos (straten zijn wel smal voor camper) naar de camping bij de zoutmeren en flamingo’s van Fuente de Piedra.
In de namiddag nog gebruik gemaakt van aanwezige zwembad op deze camping, waar we buiten enkele bewoners van vakantiehuisjes, de enige campinggasten waren.
In de avond vanaf de camping (met verrekijker) naar de groepen flamingo’s gekeken.

Dag 7 – 23 juni:Kite surfers
Zondagmorgen vroeg na het ontbijt vertrokken, om bij het natuurgebied vanaf de vogelspot plekken, naar de vele flamingo’s en ander vogels te kijken.
Via de stad Antequera de bergen in naar het natuurpark “El Torcal “ waar de  Nederlandse beheerder van het informatie centrum op de top ons heel veel heeft verteld over de omgeving. De natuur en het uitzicht zijn fascinerend.
Bewondering voor de vele racefietsers die op zondag (even) naar boven gaan.
Van hier naar de kust, waar ons oog was gevallen op camping Don Cactus even voorbij Motril, na enig zoeken tussen de vele plastic kassen, kwamen op een verrassend groen aangelegde camping.
Tijdens de rit was ons de grote drukte op de stranden al opgevallen, en de enorme stapels hout en pallets, deze dag was het feest van San Juan, waarbij om middernacht met zang en dans, de vuren op rituele wijze worden ontstoken.

Dag 8 – 24 juni: Strand en rustdag

Dag 9 – 25 juni:
Via een bezoek aan Nerja, de in onze ogen leukste plaats aan de Costa del Sol, en de  lunch in de tuin van een restaurant met uitzicht op de lager gelegen zee, rijden we voor 1 overnachting naar camping Iznate, hoog achter de kust tussen de vele avocado kwekerijen en uitzicht op Velez de Malaga.

Dag 10 – 26 juni:
Voor de laatste 2 dagen toch nog even naar de zee, camping Valle Niza Playa, direct aan zee (weg oversteken) met leuk zwembad.

Dag 11 – 27 juni:
Vandaag nog even zonnen en in de middag alles klaar maken voor het inleveren van de camper en de terugreis naar vliegveld van Malaga.

Een hele ervaring rijker, nog vaak zullen we terugdenken aan deze leuke vakantie.
Frank bedankt voor de persoonlijke begeleiding!